Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2023 poz. 1798) w naszym przedszkolu udzielamy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w toku bieżącej pracy z dzieckiem adekwatnie do rozpoznanych potrzeb i możliwości psychofizycznych, mocnych stron, zainteresowań i uzdolnień.  Są to codzienne, zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.

Co więcej pomoc psychologiczno – pedagogiczna organizowana jest również w formie:

1. zajęć specjalistycznych

zajęcia korekcyjno – kompensacyjne

z terapeutą pedagogicznym – dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się

zajęcia logopedyczne

z logopedą – dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych

zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne

z psychologiem, dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym

zajęcia o charakterze terapeutycznym

dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz aktywnymi pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola. W naszym przedszkolu są to:

  • integracja sensoryczna z terapeutą SI – dla dzieci posiadających diagnozę o zaburzonym przetwarzaniu sensorycznym
  • Klub 6latka z pedagogiem – dla dzieci objętych rocznym przygotowaniem przedszkolnym wykazujących trudności w opanowaniu technik szkolnych (czytanie, pisanie, liczenie).

2. zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci z wydaną opinią publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie;

3. porad i konsultacji – do Państwa dyspozycji są dostępni zarówno nauczyciele, jak i specjaliści, którzy udzielają rodzicom porad dot. wychowania i edukacji dziecka, a także konsultują i ustalają najbardziej optymalne formy pomocy dziecku.

Pomocą psychologiczno – pedagogiczną może być objęte każde dziecko na wniosek wychowawcy, nauczyciela specjalisty, dyrektora, a także rodzica.

Na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2020 poz. 1309)  w naszej placówce organizuje się edukację integracyjną dla czterech z pięciu grup przedszkolnych (grupa max 20 osób w tym max 5 z orzeczeniem  o niepełnosprawności).  Są to tzw. „grupy integracyjne”, gdzie socjalizują się dzieci z normą rozwojową wspólnie z dziećmi posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności, dla których organizuje się kształcenie specjalne realizowane przez zespół specjalistów tj.: pedagog specjalny, logopeda, psycholog, terapeuta pedagogiczny, fizjoterapeuta, terapeuta SI.

Dla dzieci z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w placówce organizuje się:

  • realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów
  • zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  • inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne:
• zajęcia rewalidacyjne rozwijające kompetencje społeczne

 w tym komunikacyjne z pedagogiem specjalnym logopedą

• zajęcia rewalidacyjne

usprawniające funkcje poznawcze z pedagogiem specjalnym

• zajęcia rewalidacyjne - trening społeczny

trening umiejętności społecznych z pedagogiem specjalnym/psychologiem

• zajęcia rewalidacyjne z fizjoterapeutą

związane z usprawnieniem ruchowym

  • integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;
  • przygotowanie dzieci do samodzielności w życiu dorosłym.

Specjalne potrzeby edukacyjne

Specjalne potrzeby edukacyjne (SPE)  i rozwojowe obejmują szerokie spektrum dzieci. Nasza placówka zapewnia im wsparcie adekwatnie do ich potrzeb i możliwości psychofizycznych – na podstawie dokumentów takich jak: orzeczenie i opinie wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne lub rozpoznanie trudności i deficytów dokonane przez naszych nauczycieli/specjalistów podczas bieżącej pracy z dziećmi. Oznacza to, że przedszkole organizuje dzieciom z „SPE” warunki kształcenia wyrównujące ich szanse edukacyjne oraz stara się zapewnić ich pełne włączenie w życie przedszkola.

Począwszy od przyjęcia na drodze rekrutacji dziecka do Publicznego Przedszkola Raz Dwa Trzy wdrażamy sprawdzone procedury i praktyczne rozwiązania. Wykorzystujemy  przy tym zasoby placówki i możliwości wsparcia umożliwiające elastyczne reagowanie na specyficzne potrzeby konkretnego dziecka w indywidualnych przypadkach.

Nasze przedszkole ma już  profil integracyjny a w swoich wieloletnich doświadczeniach i działaniach zorientowane jest na wysoką efektywność i skuteczność swoich działań. Dążymy do stworzenia modelu kompleksowego postrzegania zadań realizowanych przez nauczycieli i specjalistów. Tym samym skupiamy się na kreowaniu i tworzeniu kultury zespołowej i wspólnej odpowiedzialności za jej efekty.