Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2023 poz. 1798) w naszym przedszkolu udzielamy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w toku bieżącej pracy z dzieckiem adekwatnie do rozpoznanych potrzeb i możliwości psychofizycznych, mocnych stron, zainteresowań i uzdolnień. Są to codzienne, zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.
Co więcej pomoc psychologiczno – pedagogiczna organizowana jest również w formie:
1. zajęć specjalistycznych
zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
z terapeutą pedagogicznym – dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się
zajęcia logopedyczne
z logopedą – dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych
zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne
z psychologiem, dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym
zajęcia o charakterze terapeutycznym
dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz aktywnymi pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola. W naszym przedszkolu są to:
- integracja sensoryczna z terapeutą SI – dla dzieci posiadających diagnozę o zaburzonym przetwarzaniu sensorycznym
- Klub 6–latka z pedagogiem – dla dzieci objętych rocznym przygotowaniem przedszkolnym wykazujących trudności w opanowaniu technik szkolnych (czytanie, pisanie, liczenie).
2. zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci z wydaną opinią publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie;
3. porad i konsultacji – do Państwa dyspozycji są dostępni zarówno nauczyciele, jak i specjaliści, którzy udzielają rodzicom porad dot. wychowania i edukacji dziecka, a także konsultują i ustalają najbardziej optymalne formy pomocy dziecku.
Pomocą psychologiczno – pedagogiczną może być objęte każde dziecko na wniosek wychowawcy, nauczyciela specjalisty, dyrektora, a także rodzica.
Na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2020 poz. 1309) w naszej placówce organizuje się edukację integracyjną dla czterech z pięciu grup przedszkolnych (grupa max 20 osób w tym max 5 z orzeczeniem o niepełnosprawności). Są to tzw. „grupy integracyjne”, gdzie socjalizują się dzieci z normą rozwojową wspólnie z dziećmi posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności, dla których organizuje się kształcenie specjalne realizowane przez zespół specjalistów tj.: pedagog specjalny, logopeda, psycholog, terapeuta pedagogiczny, fizjoterapeuta, terapeuta SI.
Dla dzieci z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w placówce organizuje się:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów
- zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne:
w tym komunikacyjne z pedagogiem specjalnym logopedą
usprawniające funkcje poznawcze z pedagogiem specjalnym
trening umiejętności społecznych z pedagogiem specjalnym/psychologiem
związane z usprawnieniem ruchowym
- integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;
- przygotowanie dzieci do samodzielności w życiu dorosłym.
Specjalne potrzeby edukacyjne
Specjalne potrzeby edukacyjne (SPE) i rozwojowe obejmują szerokie spektrum dzieci. Nasza placówka zapewnia im wsparcie adekwatnie do ich potrzeb i możliwości psychofizycznych – na podstawie dokumentów takich jak: orzeczenie i opinie wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne lub rozpoznanie trudności i deficytów dokonane przez naszych nauczycieli/specjalistów podczas bieżącej pracy z dziećmi. Oznacza to, że przedszkole organizuje dzieciom z „SPE” warunki kształcenia wyrównujące ich szanse edukacyjne oraz stara się zapewnić ich pełne włączenie w życie przedszkola.
Począwszy od przyjęcia na drodze rekrutacji dziecka do Publicznego Przedszkola Raz Dwa Trzy wdrażamy sprawdzone procedury i praktyczne rozwiązania. Wykorzystujemy przy tym zasoby placówki i możliwości wsparcia umożliwiające elastyczne reagowanie na specyficzne potrzeby konkretnego dziecka w indywidualnych przypadkach.
Nasze przedszkole ma już profil integracyjny a w swoich wieloletnich doświadczeniach i działaniach zorientowane jest na wysoką efektywność i skuteczność swoich działań. Dążymy do stworzenia modelu kompleksowego postrzegania zadań realizowanych przez nauczycieli i specjalistów. Tym samym skupiamy się na kreowaniu i tworzeniu kultury zespołowej i wspólnej odpowiedzialności za jej efekty.